کارتريج پرينترهاي ليزري
نوشته شده توسط : سیمین کناری

نکته مهمي که در خريد پرينتر بايد مورد توجه قرار داد، نوع مواد مصرفي آنهاست. زيرا در صورت نامرغوب بودن، مي‌تواند شما را متحمل هزينه‌ها و خسارات فراواني کند. به اين مواد مصرفي در پرينترهاي جوهرافشان، جوهر و در پرينترهاي ليزري پودر و يا تونر گفته مي‌شود. مخزني که تونر يا جوهر درون آن قرار مي‌گيرند، کارتريج ناميده مي‌شود که در ادامه به طور کامل به معرفي آن مي‌پردازيم.


کارتريج پرينترها همانند خود دستگاه پرينتر دو نوع هستند. کارتريج ليزري يا تونر که براي دستگاه هاي پرينتر و کپي ليزري استفاده مي شوند و ديگري جوهر افشان که براي دستگاه هاي پرينتر جوهر افشان مصرف دارند.

در ساده ترين حالت مي توان تفاوت اين دو نوع را بدين صورت توضيح داد که نوع تونر از پودر تونر براي چاپ استفاده مي کند. به اين صورت که پودر را با توجه به اشکال متن و تصوير با دقت تمام روي کاغذ ذوب مي کند. نوع جوهر افشان اما بصورت مايع بوده و اشکال متن و عکس شما را بصورت قطرات مايع بسيار ريز روي کاغذ شما مي پاشد. دستگاه کپي نيز همانند پرينتر ليزري عمل مي کند با اين تفاوت که مقدار پودر تونر آن بيشتر است.


کارتريج چگونه کار مي کند؟
تا به اينجا کارتريج را به دو دسته جوهري و ليزري تقسيم کرديم، حال به پاسخ پرسش کارتريج چگونه کار مي‌کند مي‌پردازيم. کارتريج جوهري يا جوهرافشان، فرايند چاپ را به وسيله ترکيب جوهر‌‌هاي مشکي و رنگي و سوزن‌هاي نازلي که روي هد پرينتر قرار دارند انجام مي‌دهد.
در اين پرينتر‌ها کارتريج از طريق سوزن نازل، به صورت قطرات بسيار ريز روي کاغذ مي‌آيد و به صورت پاششي عمل مي‌کند و در واقع سيستم چاپ ترمال يا پيزو است. در سيستم ترمال جوهر ايجاد شده روي صفحه بر اثر حرارت ايجاد مي‌شود، مانند کارکرد پرينترهاي اچ پي.
سيستم پيزو حرارتي نيست و جوهر ايجاد شده در اين سيستم الکتريکي يا لرزشي است، مانند کارکرد پرينتر‌ اپسون. در پرينتر ليزري کارتريج مغناطيسي کار مي‌کند. پس از اينکه درام کارتريج به وسيله ليزر باردار شد و تونر را جذب کرد، کاغذ با رد شدن از روي درام در حال چرخش، تونر داغ شده را به خود جذب کرده و طي يک سري عمليات مکانيکي عمل چاپ صورت مي‌گيرد.

کارتريج هاي ليزري:


1-مواد مصرفي کارتريج‌هاي ليزري به صورت پودري بوده و جنس ساختاري که دارد، بر حسب کمپاني سازنده کارتريج متفاوت است.
2-در پرينتر ليزري، پودر براي ثبات روي کاغذ نياز به گرما و حرارت دارد.
3-کارتريج ليزري به نسبت کارتريج جوهري از طول عمر و ظرفيت بيشتري برخوردار است. کارتريج جوهري را نبايد در معرض نور آفتاب و در مکان‌هايي گرم قرار داد.
4-پرينتر‌هاي ليزري از سرعا چاپ بسيار بالايي برخودار هستند.
5-کارتريج ليزري قابل شارژ است.

پرينتر‌هاي ليزري بر حسب نوع کارتريج به دو دسته پرينتر رنگي و پرينتر تک رنگ تقسيم مي‌شوند. پرينتر‌هاي تک رنگ، تنها از کارتريج مشکي استفاده مي‌کنند، اين در حاليست که پرينتر‌هاي رنگي ليزري، چهار رنگ اصلي را به کار مي‌برند.

قطعات کارتريج ليزري
کارتريج هاي ليزري از قطعات مختلفي تشکيل شده‌اند که به شرح زير است:

  • درام کارتريج
  • مگنت کارتريج
  • بليد کارتريج
  • فوم رول کارتريج
  • چيپست کارتريج و …


براي خريد کارتريج بايد به چه نکاتي توجه کنيم؟
اگر قصد خريد پرينتر داريد، قبل از هرچيز بايد به نوع جوهر کارتريج آن توجه داشته باشيد. چرا که با دانستن نکاتي در مورد کارتريج پرينتر مورد نظر، مي‌توانيد بهترين انتخاب را داشته و در بسياري از هزينه‌ها صرفه جويي کنيد.
اگر پرينتر شما قابليت چاپ اسناد سياه و سفيد دارد، بهتر است از جوهر سياه رنگ استفاده کنيد. چرا که با اين کار، در مصرف کارتريج رنگي و ساير هزينه‌هاي مربوط به کارتريج صرفه جويي خواهيد کرد.





:: موضوعات مرتبط: پرینتر لیزری , ,
:: برچسب‌ها: کارتريج پرينترهاي ليزري , کارتريج ليزري , پرينتر ليزری , چاپگر لیزری ,
:: بازدید از این مطلب : 379
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: